Dziewczyny, kariera naukowa jest OK!
Zgodnie z analizą dostępną w systemie RAD-on (czerwiec 2024), kobiety stanowią 48% ogólnej liczby nauczycieli akademickich w Polsce, ale o ile w naukach humanistycznych i społecznych proporcja kobiet prowadzących badania naukowe wynosi 50%, o tyle w naukach ścisłych i technicznych (STEM) jest to zaledwie 33%. Kobiety w STEM mają też mniejsze szanse na uzyskanie tytułu profesora. Dlatego Fundacja Edukacyjna Perspektywy, która jest wiodącą polską organizacją non profit wspierającą młodych ludzi w ich wyborach edukacyjnych i zawodowych, ze szczególnym naciskiem na różnorodność w dziedzinach STEM, przez projekt „Dziewczyny do Nauki!” będzie promować wybór nauki jako atrakcyjnej dla kobiet ścieżki zawodowej.
Zachęcając studentki i doktorantki zajmujące się dziedzinami ścisłymi i technicznymi do pozostania na uczelniach i w instytucjach badawczych, będziemy dążyć do stworzenia bardziej sprawiedliwego i równościowego środowiska naukowego. Chcemy doprowadzić do tego, by kobiety nie tylko miały równe szanse na rozwój swojej kariery badawczej w obszarze STEM, ale też by się wzajemnie wspierały, prowadziły wspólne badania naukowe i akcje społeczne – mówi dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
W projekt, finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wpisane są takie działania jak m.in.: promocja wkładu polskich naukowczyń w rozwój technologii i nauki; stworzenie sieci ambasadorek, dzięki której dojdzie do konsolidacji środowiska polskich naukowczyń wokół celu zwiększenia liczby młodych badaczek w obszarach, gdzie są one niedoreprezentowane; program mentoringowy dla młodych i doświadczonych naukowczyń.
Obecnie prowadzona jest rekrutacja ambasadorek do programu. Więcej informacji o kolejnych działaniach w projekcie wkrótce.